7/16/17

Φωνές και μνήμες


Μια ομάδα από το καστ των τραγουδιστών του Φεστιβάλ Αιγαίου στο "Μέγαρον" 

Τα καλά της φόρεσε φέτος το καλοκαίρι για άλλη μια φορά η Έπαυλη Τσιροπινά στην Ποσειδωνία Σύρου, για να υποδεχθεί αρκετές σημαντικές εκδηλώσεις. Με πρώτες, την γιορτή έναρξης του 13ου Φεστιβάλ Αιγαίου, με πλούσιο πρόγραμμα, αλλά και την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα έκθεση φωτογραφίας για την «Ελληνική Ακτοπλοΐα» από το αρχείο του συριανού εφοπλιστή Γιώργου Φουστάνου.


Φωνές

Με τις ουράνιες φωνές των κλασσικών τραγουδιστών, σοπράνο, τενόρων, άλτο, βαρύτονων που θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αιγαίου να διαχέονται στον προαύλιο χώρο, μόνο με τη συνοδεία πιάνου, να τραγουδούν α καπέλα και χωρίς μικρόφωνα γνωστές άριες από όπερες του Μότσαρτ, του Πουτσίνι, οι υποσχέσεις γι αυτά που θα δούμε και θα ακούσουμε στο Θέατρο Απόλλων αλλά και έξω από αυτό, είναι πολύ μεγάλες. Φέτος έχει ανέβει ο πήχυς του Πήτερ Τιμπόρις και της Ελεάνα Λαπαλάϊνα, των διοργανωτών του Φεστιβάλ: Η όπερα Madama Butterfly του Τζιάκομο Πουτσίνι,  η όπερα Ντόν Τζιοβάνι του Μότσαρτ, συμφωνική μουσική με έργα Τσαϊκόφσκι, Μότσαρτ, Μπράμς, Μπάχ, Σοστακόβιτς, αλλά και χορός, περιμένουν τους λάτρεις της κλασσικής μουσικής.









Μνήμες

Από τις παλιές καλές εποχές, που διηγώντας τις να κλαίς, της ελληνικής ναυτιλίας που υπήρξε πρώτη σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο, η έκθεση φωτογραφίας που φιλοξενείται την Έπαυλη Τσιροπινά για την «Ελληνική Ακτοπλοία 1945-1995», από την συλλογή του εφοπλιστή Γιώργου Φουστάνου, μας έφερε όχι μόνον μνήμες για τα καράβια που πήγαιναν κι έρχονταν στο Αιγαίοι, παλαιάς τεχνολογίας μεν, πιστά στο ρόλο τους και στο καθήκον που υπηρετούσαν δε, αλλά και μια πικρία για το σημερινό κατάντημα. Πικρία γιατί πολλά από εκείνα τα  πλοία του περίφημου ελληνικού στόλου είτε πουλήθηκαν, είτε άλλαξαν σημαία και πλέον δεν φέρουν την ελληνικήν. Από αδιαφορία του αναίσθητου και ράθυμου νεοελληνικού κράτους, από τις συνεχείς άστοχες παρεμβάσεις του συνδικαλισμού και από την πλεονεξία μας τις εποχές των παχιών αγελάδων, όπως άφησε να εννοηθεί στην ομιλία του ο Γιώργος Φουστάνος, μπατάρισε το καράβι της ελληνικής ναυτιλίας και οδηγήθηκε στις ξέρες…

Ο Γιώργος Φουστάνος παρουσιάζει την έκθεση για την Ελληνική Ακτοπλοϊα
Η έκθεση, εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, είναι μια προσπάθεια ανάδειξης της ναυτιλιακής ιστορίας της Σύρου, τόσο της ακτοπλοϊκής όσο και της εμπορικής που άνθισε εκείνη την εποχή. Στις φωτογραφίες και τις λεζάντες της έκθεσης, καθώς και στα δημοσιεύματα παλαιών εφημερίδων, ξεδιπλώνεται το χρονικό της εξέλιξης 
της ελληνικής ακτοπλοΐας και συγκεκριμένα των δρομολογίων που είχαν αφετηρία τον Πειραιά, από το τέλος του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου και επί μισό αιώνα, μέχρι το 1995. Την εποχή όπου οι μετοχές εταιρειών της ελληνικής επιβατηγού ναυτιλίας αρχίζουν να διαπραγματεύονται στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών, δημιουργώντας νέα δεδομένα στο χώρο.

Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν το σύνολο σχεδόν των πλοίων πού πραγματοποίησαν δρομολόγια με αφετηρία τον Πειραιά στην προαναφερθείσα περίοδο, 144 συνολικά πλοία τα οποία παρουσιάζονται μέσα από μία σπάνια συλλογή φωτογραφικού και έντυπου υλικού που υπερβαίνει τις 1.000 εικόνες, ενώ παράλληλα αναφέρεται το πλήρες ιστορικό τους.
H έκθεση ξεκινά με τα τρία ακτοπλοϊκά πλοία NAYΣIKA, EΛENH και KOPYTΣA, τα μοναδικά που επιβίωσαν του Πολέμου και συνεχίζει με τις προσπάθειες πολλών επιχειρηματιών του χώρου που επιχείρησαν χωρίς την παραμικρή κρατική βοήθεια να αποκαταστήσουν την επικοινωνία των νησιών μας με την ηπειρωτική Ελλάδα. Στην προσπάθειά τους αυτή, συνέβαλαν τα μέγιστα και προς την κατεύθυνση της ανάπτυξης του τουρισμού των νησιών μας ο οποίος εξελίχθηκε στην πορεία ένας από τους βασικούς “αιμοδότες” της ελληνικής οικονομίας.
Ο Γεώργιος Μ. Φουστάνος είναι ο άξιος κληρονόμος της «ατμοπλοΐα Φουστάνου»,  ενός από τους 50 συνολικά ακτοπλοϊκούς οικογενειακούς ομίλους που εξυπηρέτησαν μεταπολεμικά τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες της χώρας μέχρι την εποχή που η λειτουργία του κλάδου διαφοροποιήθηκε ριζικά με την εμπλοκή του στο Χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών.
Η έκθεση “Ελληνική Ακτοπλοΐα 1945-1995” θα λειτουργήσει μέχρι τις 31-8 στην Έπαυλη Τσιροπινά και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στην Πινακοθήκη Κυκλάδων. 







Για εμένα

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1952. Σπούδασα Ιστορία - Αρχαιολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.

Εργάστηκα στο Υπουργείο Πολιτισμού ως αρχαιολόγος από το 1977 ως το 1983. Παράλληλα με την εργασία μου σπούδασα θέατρο στη Σχολή Ευγενίας Χατζήκου και συμμετείχα σε παραστάσεις ερασιτεχνικών θεατρικών θιάσων.

Από το 1984 εργάστηκα ως δημοσιογράφος στις εφημερίδες ΑΥΓΗ, ΠΡΩΤΗ, Κυριακάτικη ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ. Το 1985 παίρνω το πρώτο δημοσιογραφικό βραβείο «Παύλου Παλαιολόγου» για το καλύτερο γυναικείο κείμενο. Αργότερα συνεργάστηκα με τα περιοδικά ΠΑΝΘΕΟΝ, ΓΥΝΑΙΚΑ, ΤΗΛΕΡΑΜΑ, Mme Figaro, ΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΟΡΑΜΑ, στα οποία είχα την ευθύνη της αρχισυνταξίας και την επιμέλεια του ελεύθερου ρεπορτάζ. Συνεργάστηκα επίσης ως ρεπόρτερ με την τηλεόραση του ΑΝΤ1 και με ραδιοφωνικούς σταθμούς (ΤΟP FM, 9.84 κ.α.). Κατά τη δημοσιογραφική μου καριέρα, ασχολήθηκα με την ελεύθερη έρευνα, πολιτιστικά, κοινοβουλευτικό και πολιτικό ρεπορτάζ.

Εργάστηκα ως συντάκτης πολιτικού ρεπορτάζ, στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων-(ΑΠΕ-ΜΠΕ). Έχω γράψει τα βιβλία «Ψάχνοντας για τη Μόνικα», «Η σκιά της άλλης» και «Μινώκερος», τα οποία εκδόθηκαν από τις εκδόσεις ΛΙΒΑΝΗ. Έχω κάνει πολλές επιμέλειες βιβλίων.

Τα τελευταία οκτώ χρόνια ζω μόνιμα στη Σύρο και συνεργάστηκα με την εφημερίδα «Ο ΛΟΓΟΣ των Κυκλάδων».